Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Máster Universitario en Innovación, Desarrollo y Sostenibilidad Agroalimentaria / Plan de Estudios

Course Unit Description

INNOVATIONS IN HORTICULTURE

Course 2024-25

  • On-site
  • Part-time On-site

1.Subject data

Name: INNOVATIONS IN HORTICULTURE

Code: 203402003

Type: Elective

ECTS: 4

Length of subject: Per term

Semester and course: 1st Year - First term

Speciality: Especialidad en Tecnología e Ingeniería de la Producción Vegetal

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

3.2. General curricular competences related to the subject

3.3. Specific curricular competences related to the subject

Specific topic competences (for elective topics which have them)

1. Participar en trabajos relacionados con la producción en condiciones protegidas, valoración de subproductos y horticultura urbana, así como para la puesta en marcha de líneas de producción de nuevos productos vegetales a través de la introducción de nuevos cultivos.

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

3.5. Subject learning outcomes

1. Conocer tanto las técnicas como las estrategias de conservación de recursos fitogenéticos, así como la puesta en valor de numerosos de estos recursos con elevada potencialidad de uso por sus características nutritivas u organolépticas e incluso ornamentales. Con estos conocimientos el alumno estará preparado para centrar sus investigaciones en el campo del conocimiento y utilización de los recursos fitogenéticos.
2. Abordar las últimas tecnologías dentro de los cultivos protegidos, particularmente en lo referido a la parte de tecnología para la modificación del clima y la modificación del suelo.
3. Conocer la horticultura urbana como fuente importante de recursos con muchas oportunidades de mejora de las condiciones ambientales, socioeconómicas y culturales.

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

1. Aspectos relativos a la domesticación de plantas y sus técnicas de reproducción. Introducción de nuevos cultivos y su cultivo en cultivos protegidos. 2. Innovaciones técnicas en cultivos hortícolas. 3. Valorización de subproductos para mejora de suelos y servicios ecosistémicos y horticultura urbana.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

Unidad didáctica 1: INTRODUCCIÓN

Tema 1: INTRODUCCIÓN
Importancia de la conservación de los recursos fitogenéticos. Principales innovaciones en
horticultura. La importancia de la horticultura urbana

Unidad didáctica 2: BIODIVERSIDAD Y DOMESTICACIÓN DE PLANTAS

Tema 2.- Biodiversidad agrícola y Domesticación de plantas

Unidad didáctica 3: INTRODUCCIÓN DE NUEVOS CULTIVOS

Tema 3.- Cultivos recuperados
Tema 4.- Nuevos productos hortícolas

Unidad didáctica 4: INNOVACIONES EN CULTIVOS PROTEGIDOS

Tema 5.- Nuevos materiales y estructuras de protección
Tema 6.- Modificación del clima
Tema 7. Iluminación artificial. Cultivos verticales

Unidad didáctica 5: INNOVACIONES EN CULTIVOS SIN SUELO

Tema 8.- Cultivos hidropónicos
Tema 9.- Cultivos en sustrato
Tema 10.- Acuaponía

Unidad didáctica 6: SERVICIOS ECOSISTÉMICOS Y HORTICULTURA URBANA

Tema 11.- Servicios ecosistémicos y naturación urbana
Tema 12.- Horticultura urbana. Tipologías. Beneficios y problemas

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Unit 1

Search, selection and elaboration of related information about crop characterization

Unit 2

Morphological characterization of new crops

Unit 3

Study of proposals for urban horticulture

Unit 4

Recovery of by-products for soil improvement

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Exhibition class intercalating informal cooperative learning techniques. Resolution of doubts raised by students.

Hours

22

In-class

100

Name

Class in laboratory: practical classes / internships

Description

Characterization of new crops. Morphological measurements and phytochemical determinations.

Hours

10

In-class

100

Name

Class in the field or open classroom (technical visits, lectures, etc.).

Description

Visit to a farm with compost production, and compost and compost tea application

Hours

4

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Oral presentation of a research article that has previously been worked on.

Hours

4

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

Official written exam that will include several multiple choice questions and two short questions.

Hours

2

In-class

100

Name

Tutorials

Description

Resolution of doubts and additional explanations both in person and by email.

Hours

9

In-class

50

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Discuss and analyze a research article. Search for information. Preparation of the report, summary or conceptual map.

Preparation of the oral presentation. Study of the syllabus of the subject, everything taught in class.

Hours

69

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual test (oral or written)

Description and criteria

The exam will consist of 2 short questions (50%) and 15 multiple choice questions (50%).

Percentage

45 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Elaboration of a report on characterization of new crops.

Percentage

20 %

Name

Preparation of seminars and scientific debates

Description and criteria

Exhibition and individual defense of a research study

Percentage

35 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual test (oral or written)

Description and criteria

The exam will consist of 2 short questions (50%) and 15 multiple choice questions (50%).

Percentage

45 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Elaboration of a report on characterization of new crops.

Percentage

20 %

Name

Preparation of seminars and scientific debates

Description and criteria

Exhibition and individual defense of a research study

Percentage

35 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Valera Martínez, Diego-Luis
Title: Greenhouse agriculture in Almería [
Editorial: Cajamar,
Publication Date: 2016
ISBN: 9788495531759

Author: , , Hawkes, J. G.
Title: Plant genetic conservation the in situ approach
Editorial: Kluwer Academic Publishers,
Publication Date: 2000
ISBN: 0412634007

Author: Young, James A.
Title: Collecting, processing, and germinating seeds of wildland plants
Editorial: Timber Press
Publication Date: 1999
ISBN: 0881920576

Author: Raviv, Michael., Lieth, Johann Heinrich,
Title: Soilless culture: theory and practice /
Editorial: Elsevier Science,
Publication Date: 2008
ISBN: 0444529756|

Author:
Title: Good agricultural practices for greenhouse vegetable crops: principles for Mediterranean climate areas.
Editorial:
Publication Date:
ISBN: 9789251076507

Author: M. de C. Sánchez-Mata, J. Tardío (eds.)
Title: Mediterranean Wild Edible Plants
Editorial: Springer Science
Publication Date: 2016
ISBN:

Author: Francesco Orsini (Editor), Marielle Dubbeling (Editor), Henk de Zeeuw (Editor), Giorgio Gianquinto (Editor)
Title: Rooftop Urban Agriculture
Editorial: Springer
Publication Date: 2017
ISBN: 3319862324

7.2. Supplementary bibliography

7.3. On-line resources and others

Aula Virtual of UPCT

1.Subject data

Name: INNOVATIONS IN HORTICULTURE

Code: 203402003

Type: Elective

ECTS: 4

Length of subject: Per term

Semester and course: 1st Year - First term

Speciality: Especialidad en Tecnología e Ingeniería de la Producción Vegetal

Language: English

Mode of study: Semi on-site class

2. Lecturer data

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

3.2. General curricular competences related to the subject

3.3. Specific curricular competences related to the subject

Specific topic competences (for elective topics which have them)

1. Participar en trabajos relacionados con la producción en condiciones protegidas, valoración de subproductos y horticultura urbana, así como para la puesta en marcha de líneas de producción de nuevos productos vegetales a través de la introducción de nuevos cultivos.

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

3.5. Subject learning outcomes

1. Conocer tanto las técnicas como las estrategias de conservación de recursos fitogenéticos, así como la puesta en valor de numerosos de estos recursos con elevada potencialidad de uso por sus características nutritivas u organolépticas e incluso ornamentales. Con estos conocimientos el alumno estará preparado para centrar sus investigaciones en el campo del conocimiento y utilización de los recursos fitogenéticos.
2. Abordar las últimas tecnologías dentro de los cultivos protegidos, particularmente en lo referido a la parte de tecnología para la modificación del clima y la modificación del suelo.
3. Conocer la horticultura urbana como fuente importante de recursos con muchas oportunidades de mejora de las condiciones ambientales, socioeconómicas y culturales.

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

1. Aspectos relativos a la domesticación de plantas y sus técnicas de reproducción. Introducción de nuevos cultivos y su cultivo en cultivos protegidos. 2. Innovaciones técnicas en cultivos hortícolas. 3. Valorización de subproductos para mejora de suelos y servicios ecosistémicos y horticultura urbana.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

Unidad didáctica 1: INTRODUCCIÓN

Tema 1: INTRODUCCIÓN
Importancia de la conservación de los recursos fitogenéticos. Principales innovaciones en
horticultura. La importancia de la horticultura urbana

Unidad didáctica 2: BIODIVERSIDAD Y DOMESTICACIÓN DE PLANTAS

Tema 2.- Biodiversidad agrícola y Domesticación de plantas

Unidad didáctica 3: INTRODUCCIÓN DE NUEVOS CULTIVOS

Tema 3.- Cultivos recuperados
Tema 4.- Nuevos productos hortícolas

Unidad didáctica 4: INNOVACIONES EN CULTIVOS PROTEGIDOS

Tema 5.- Nuevos materiales y estructuras de protección
Tema 6.- Modificación del clima
Tema 7. Iluminación artificial. Cultivos verticales

Unidad didáctica 5: INNOVACIONES EN CULTIVOS SIN SUELO

Tema 8.- Cultivos hidropónicos
Tema 9.- Cultivos en sustrato
Tema 10.- Acuaponía

Unidad didáctica 6: SERVICIOS ECOSISTÉMICOS Y HORTICULTURA URBANA

Tema 11.- Servicios ecosistémicos y naturación urbana
Tema 12.- Horticultura urbana. Tipologías. Beneficios y problemas

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Unit 1

Search, selection and elaboration of related information about crop characterization

Unit 2

Morphological characterization of new crops

Unit 3

Study of proposals for urban horticulture

Unit 4

Recovery of by-products for soil improvement

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Exhibition class interspersing informal cooperative learning techniques. Resolution of doubts raised by the students.

Hours

22

In-class

0

Name

Class in laboratory: practical classes / internships

Description

Characterization of new crops. Morphological measurements and phytochemical determinations.

Hours

10

In-class

100

Name

Class in the field or open classroom (technical visits, lectures, etc.).

Description

Visit to a farm with compost production and application of compost and compost tea

Hours

4

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Oral presentation of a research article that has been previously worked.

Hours

4

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

The official written test will consist of a series of multiple-choice questions and two short questions.

Hours

2

In-class

100

Name

Tutorials

Description

Resolution of doubts and additional explanations both in person and by e-mail.

Hours

9

In-class

50

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Discuss and analyze a research article. Search for information. Preparation of the report, summary or concept map. Preparation of the oral presentation. Study of the subjects syllabus, everything taught in class.

Hours

69

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual test (oral or written)

Description and criteria

The exam will consist of 2 short questions (50%) and 15 multiple choice questions (50%).

Percentage

45 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Elaboration of a report on characterization of new crops.

Percentage

20 %

Name

Preparation of seminars and scientific debates

Description and criteria

Exhibition and individual defense of a research study

Percentage

35 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual test (oral or written)

Description and criteria

The exam will consist of 2 short questions (50%) and 15 multiple choice questions (50%).

Percentage

45 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Elaboration of a report on characterization of new crops.

Percentage

20 %

Name

Preparation of seminars and scientific debates

Description and criteria

Exhibition and individual defense of a research study

Percentage

35 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Valera Martínez, Diego-Luis
Title: Greenhouse agriculture in Almería [
Editorial: Cajamar,
Publication Date: 2016
ISBN: 9788495531759

Author: , , Hawkes, J. G.
Title: Plant genetic conservation the in situ approach
Editorial: Kluwer Academic Publishers,
Publication Date: 2000
ISBN: 0412634007

Author: Young, James A.
Title: Collecting, processing, and germinating seeds of wildland plants
Editorial: Timber Press
Publication Date: 1999
ISBN: 0881920576

Author: Raviv, Michael., Lieth, Johann Heinrich,
Title: Soilless culture: theory and practice /
Editorial: Elsevier Science,
Publication Date: 2008
ISBN: 0444529756|

Author:
Title: Good agricultural practices for greenhouse vegetable crops: principles for Mediterranean climate areas.
Editorial:
Publication Date:
ISBN: 9789251076507

Author: M. de C. Sánchez-Mata, J. Tardío (eds.)
Title: Mediterranean Wild Edible Plants
Editorial: Springer Science
Publication Date: 2016
ISBN:

Author: Francesco Orsini (Editor), Marielle Dubbeling (Editor), Henk de Zeeuw (Editor), Giorgio Gianquinto (Editor)
Title: Rooftop Urban Agriculture
Editorial: Springer
Publication Date: 2017
ISBN: 3319862324

7.2. Supplementary bibliography

7.3. On-line resources and others

Aula Virtual of UPCT

CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 54 27

secretaria.campuspaseo@upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta de Centro
    • Secretaría de Alumnos
    • Calendario del Centro
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos - Plan 2024
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Ingeniería Agronómica
    • Máster Universitario en Innovación, Desarrollo y Sostenibilidad Agroalimentaria
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica + Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica (UPCT, España) + Biological Resources Master of Sciences (Rhein-Waal University of Applied Sciences, Alemania)
    • Doble Máster Universitario en Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario (UPCT) + Máster en Ciencias en Horticultura (Ege University - Turkey)
    • Máster Interuniversitario en Bioinformática
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Paseo Alfonso XIII, 48
      30203 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 32 54 32
Dirección

(+34) 968 32 54 19
direccion@etsia.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo ETSIA
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena