Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos / Plan de Estudios

Course Unit Description

GENETICS

Course 2024-25

  • On-site

1.Subject data

Name: GENETICS

Code: 518103006

Type: Elective

ECTS: 3

Length of subject: Per term

Semester and course: 3rd Year - First term

Speciality: Mención en Hortofruticultura y Jardinería

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

[CB3 ]. Students are required to have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) to make judgments that include a reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.

3.2. General curricular competences related to the subject

[TG11 ]. Ability to develop their activities, making a social, ethical and environmental commitment in tune with the reality of the human and natural environment.

3.3. Specific curricular competences related to the subject

[RA10 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of technology transfer, and to understand, interpret, communicate and adopt advances in the field of agriculture.

[RA4 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of biotechnology applications in agricultural and livestock engineering.

[RA9 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of decision making by using the resources available for work in multidisciplinary groups.

Specific topic competences (for elective topics which have them)

Se trata de una asignatura optativa de la titulación pero que tiene carácter obligatorio para la obtención de la Mención en Hortofruticultura y Jardinería. Las competencias del Módulo de Tecnología Específica de Hortofruticultura y Jardinería (Orden CIN/323/2009 de 9 de febrero) a adquirir son:

HJ1. Capacidad para conocer, comprender y utilizar los principios de: Tecnología de la Producción Hortofrutícola. Bases y tecnología de la propagación y producción hortícola, frutícola y ornamental. Control de calidad de productos hortofrutícolas. Comercialización. Genética y mejora vegetal.

El plan de estudios de la asignatura requiere tener conocimientos asentados de Matemáticas e Informática y Estadística Aplicada, así como aquellas que aportan una base biológica fuerte que incluyen Biología y Fisiología Vegetal.



En relación con la lengua en que se imparte la asignatura:

La asignatura se imparte siempre en castellano, que es la lengua vehicular del título

Adicionalmente, podrá ofertarse un grupo para ser impartida también en inglés

La oferta final del grupo en inglés estará condicionada al número mínimo que en cada momento pueda fijar la UPCT

La participación en el grupo con docencia en inglés es voluntaria y elegida por el alumno antes del inicio del curso

Cada curso, con antelación suficiente al período de matrícula se informará sobre las lenguas en que se imparte, sobre el nivel de idioma que se emplea en la asignatura y de los requisitos que, en su caso, hayan de cumplirse para poder cursarla en el grupo de idioma inglés

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

[T6 ]. Ethics and sustainability

3.5. Subject learning outcomes

1. identificar los riesgos potenciales de tipo social y ambiental de una actuación profesional concreta.
2.aplicar conocimientos básicos de genética mendeliana y transmisión de caracteres cuantitativos
3.aplicar el conocimiento sobre el material hereditario, sus propiedades y sus usos tecnológicos básicos
4.aplicar los conceptos básicos de la expresión génica, su medida por métodos simples y su importancia en procesos de mejora vegetal, animal y microbiología industrial
5.aplicar las bases de la herencia en las poblaciones en los campo de la mejora genética, control de plagas y biotecnología

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

Section I. TRANSMISSION OF HEREDITARIO MATERIAL Section II. NATURE AND PROPERTIES OF HEREDITARIO MATERIAL Section III. EXPRESSION OF GENETIC INFORMATION Section IV POPULATION GENETICS AND QUANTITATIVE INHERITANCE Practicals: Mendelian genetics analysis and application of molecular genetics techniques

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

Unidad didáctica 1

NTRODUCCION
Genética como ciencia básica y aplicada; historia de la Genética; papel de la Genética en las ciencias agrobiológicas
TRANSMISIÓN DEL MATERIAL HEREDITARIO
Tema 1. Principios mendelianos de la herencia.
Tema 2. Extensiones del análisis mendeliano.
Tema 3. Teoría cromosómica de la herencia y variaciones
Tema 4. Ligamiento y recombinación en eucariotas.

Unidad didáctica 2

NATURALEZA Y PROPIEDADES DEL MATERIAL HEREDITARIO Tema 5. Naturaleza, composición y estructura del material hereditario. Tema 6. Organización del material hereditario.
Tema 7. Replicación y reparación del ADN.

Unidad didáctica 3

EXPRESIÓN DE LA INFORMACIÓN GENÉTICA
Tema 8. Actividad primaria de los genes y transcripción del ADN.
Tema 9. Código genético y síntesis de proteínas.
Tema 10. Mutaciones génicas y elementos genéticos transponibles.
Tema 11. Genética del desarrollo.
Tema 12. Análisis molecular y tecnología de ADN recombinante y aplicaciones biotecnologicas

Unidad didáctica 4

GENÉTICA DE POBLACIONES Y HERENCIA CUANTITATIVA Tema 13. Genética de poblaciones y evolución.
Tema 14. Herencia de los caracteres cuantitativos.

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Excercises of genetics(4 hours)

They are carried out in the classroom and consist of solving exercises and practical assumptions proposed by the teacher. The problems deal with the topics of the teaching units The student will have time to try to solve each exercise before the teacher does. Attendance will be conventional face-to-face, and aims to deepen the understanding of the concepts taught in the theory classes.

Oral presentation

A topic related to the subject program must be developed in groups. The work includes the search and selection of a scientific article on the reference Web pages to proceed with its synthetic analysis and presentation.

Laboratory practical sessions

These practices consist of applying simpler molecular analysis techniques in the process of developing a molecular marker.

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Theoretical class, performance and resolution of excercises, resolution of doupts

Hours

21

In-class

100

Name

Class in laboratory: practical classes / internships

Description

Assistance, participation and performnace of practical laboratory work

Hours

5

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Theoretical exam with questions corresponding to each topic. Group work in form of an oral presentation (10 min.) with participation ao all students and discussion. Summary of laboratory practicals

Hours

4

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

Theoretical exam with questions corresponding to each topic. Group work in form of an oral presentation (10 min.) with participation ao all students and discussion. Summary of laboratory practicals

Hours

4

In-class

100

Name

Tutorials

Description

Resolving doupts about theortetical topics and laboratory practicals, presentially and obline

Hours

6

In-class

100

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Individual study of theory and laboratory practicals, preparation of oral presentation in groups.

Hours

50

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual official test

Description and criteria

Individual test in form of a multiple choice test and excercises.

Percentage

60 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Elaboration of a summary of practicals

Percentage

20 %

Name

Presentation and defence of individual or group assignments

Description and criteria

Oral group presentation

Percentage

20 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual official test

Description and criteria

Individual test in form of a multiple choice test and excercises.

Percentage

60 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Elaboration of a summary of practicals

Percentage

20 %

Name

Presentation and defence of individual or group assignments

Description and criteria

Oral group presentation

Percentage

20 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Falconer, D.S.
Title: Introducción a la genética cuantitativa
Editorial: Continental
Publication Date: 1990
ISBN: 9682606594

Author: Klug, William S.
Title: Conceptos de genética
Editorial: Prentice-Hall
Publication Date: 2000
ISBN: 8483220423

Author: Hartwell, Leland H.
Title: Genetics from genes to genomes
Editorial: McGraw-Hill
Publication Date: 2011
ISBN: 9780077131555

Author: Lewin, Benjamin
Title: Genes VII
Editorial: Oxford Univeristy
Publication Date: 2000
ISBN: 019879276

Author: Lacadena, Juan-Ramón
Title: Genética general
Editorial: Síntesis
Publication Date: 2010
ISBN: 9788499581507

7.2. Supplementary bibliography

CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 54 27

secretaria.campuspaseo@upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta de Centro
    • Secretaría de Alumnos
    • Calendario del Centro
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos - Plan 2024
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Ingeniería Agronómica
    • Máster Universitario en Innovación, Desarrollo y Sostenibilidad Agroalimentaria
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica + Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica (UPCT, España) + Biological Resources Master of Sciences (Rhein-Waal University of Applied Sciences, Alemania)
    • Doble Máster Universitario en Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario (UPCT) + Máster en Ciencias en Horticultura (Ege University - Turkey)
    • Máster Interuniversitario en Bioinformática
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Paseo Alfonso XIII, 48
      30203 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 32 54 32
Dirección

(+34) 968 32 54 19
direccion@etsia.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo ETSIA
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena