Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos / Plan de Estudios

Course Unit Description

FOOD MICROBIOLOGY

Course 2024-25

  • On-site

1.Subject data

Name: FOOD MICROBIOLOGY

Code: 518103017

Type: Elective

ECTS: 4.5

Length of subject: Per term

Semester and course: 4th Year - First term

Speciality: Mención en Hortofruticultura y Jardinería Mención en Industrias Agroalimentarias

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

[CB3 ]. Students are required to have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) to make judgments that include a reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.

3.2. General curricular competences related to the subject

[TG11 ]. Ability to develop their activities, making a social, ethical and environmental commitment in tune with the reality of the human and natural environment.

[TG2 ]. Adequate knowledge about physical problems, technologies, machinery and systems for water and energy supply, about the limits imposed by budgetary factors and constructive regulations, and the relationships between facilities or buildings and agricultural holdings, agri-food industries and spaces related to gardening and landscaping with their social and environmental situation, as well as the need to relate those and such environment with human needs and the preservation of the environment.

3.3. Specific curricular competences related to the subject

[RA10 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of technology transfer, and to understand, interpret, communicate and adopt advances in the field of agriculture.

[RA9 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of decision making by using the resources available for work in multidisciplinary groups.

Specific topic competences (for elective topics which have them)

Se trata de una asignatura optativa de la titulación pero que tiene carácter obligatorio para la obtención de la Mención en Industrias Agroalimentarias. Las competencias del Módulo de Tecnología Específica de Industrias Agrarias y Alimentarias (ver Orden CIN/323/2009 de 9 de febrero) a adquirir son:

IAA1. Capacidad para conocer, comprender y utilizar los principios de: Ingeniería y tecnología de los alimentos.



En relación con la lengua en que se imparte la asignatura:

La asignatura se imparte siempre en castellano, que es la lengua vehicular del título

Adicionalmente, podrá ofertarse un grupo para ser impartida también en inglés

La oferta final del grupo en inglés estará condicionada al número mínimo que en cada momento pueda fijar la UPCT

La participación en el grupo con docencia en inglés es voluntaria y elegida por el alumno antes del inicio del curso

Cada curso, con antelación suficiente al período de matrícula se informará sobre las lenguas en que se imparte, sobre el nivel de idioma que se emplea en la asignatura y de los requisitos que, en su caso, hayan de cumplirse para poder cursarla en el grupo de idioma inglés

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

[T6 ]. Ethics and sustainability

3.5. Subject learning outcomes

El estudiante deberá ser capaz de identificar los riesgos potenciales de tipo social y ambiental de una actuación profesional concreta.
El estudiante debe conocer las tecnologías de análisis y control microbiológico en las industrias alimentarias y su relación con las necesidades humanas y ambientales. Más específicamente, deberá:
Analizar los fundamentos de la microbiología.
Analizar las principales técnicas de análisis microbiológico.
Valorar la importancia de los microorganismos como agentes de alteración de alimentos y su implicación en la transmisión de enfermedades de origen alimentario.
Valorar los principales métodos de control microbiano.
Analizar los principales aspectos microbiológicos de los distintos grupos de alimentos.

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

Fundamentos de microbiología. Técnicas de análisis microbiológico. Ecología microbiana de los alimentos. Control de microorganismos por agentes físicos y químicos. Microbiología de los diferentes productos alimenticios. Principales microorganismos responsables de enfermedades transmitidas por alimentos.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

Teaching Unit 1. Fundamentals of Microbiology

1.1 Introduction
1.2. General characteristics of microorganisms.
1.3. Nutrition and growth of microorganisms.
1.4. Techniques of microbiological analysis.

Teaching Unit 2. Food Microbiology.

2.1. Food microbial ecology.
2.2. Control of microorganisms by physical and chemical agents.
2.3. Foodborne microbial pathogens.
2.4. Microbiology of different food products.

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Lab practice 1.

Preparation of material for microbiological analysis

Lab practice 2.

Research and count of viable microorganisms in foods.

Lab practice 3.

Observation of microorganisms through the microscope.

Lab práctice 4.

Building a growth curve

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Class in conventional classroom: theory, problems, case study, seminars, etc.

Hours

27

In-class

100

Name

Class in laboratory: practical classes / internships

Description

Class in laboratory: practical classes / internships

Hours

15

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Assessment activities (continuous assessment system)

Hours

3

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

Assessment activities (final assessment system)

Hours

2

In-class

100

Name

Tutorials

Description

Tutorials to ask questions by the student.

Hours

2

In-class

100

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Student work: study or individual or group work

Hours

86

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual official test

Description and criteria

This individual test will be passed in part exams (teaching uniy I: 40% and teaching unit II 40%); final exam only for those parts not passed in continuous evaluation



Esta prueba individual podrá superarse en los exámenes parciales (Unidad didáctica I: 40% y Unidad didáctica II: 40%); sólo habrá que realizar examen final oficial de aquellas partes que no se hayan superado durante la evaluación continua.

Percentage

80 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Participation in the practices and the report will be evaluated

Percentage

15 %

Name

Presentation and defence of individual or group assignments

Description and criteria

Presentation of individual and group reports

Percentage

5 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual official test

Description and criteria

This individual test will be passed in part exams (teaching uniy I: 40% and teaching unit II 40%); final exam only for those parts not passed in continuous evaluation



Esta prueba individual podrá superarse en los exámenes parciales (Unidad didáctica I: 40% y Unidad didáctica II: 40%); sólo habrá que realizar examen final oficial de aquellas partes que no se hayan superado durante la evaluación continua.

Percentage

80 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

Participation in the practices and the report will be evaluated

Percentage

15 %

Name

Presentation and defence of individual or group assignments

Description and criteria

Presentation of individual and group reports

Percentage

5 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Yousef, Ahmed E.
Title: Food microbiology a laboratory manual
Editorial: John Wiley & Sons
Publication Date: 2003
ISBN: 0471391050

Author: Montville, Thomas J.
Title: Food microbiology
Editorial: ASM Press,
Publication Date: 2012
ISBN: 9781555816360

7.2. Supplementary bibliography

Author: Tortora, Gerard J.
Title: Introducción a la microbiología
Editorial: Acribia
Publication Date: 1993
ISBN: 8420007358

Author: Prescott, Lansing M.
Title: Microbiología
Editorial: McGraw-Hill Interamericana de España,
Publication Date: 2004
ISBN: 9788448605254

CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 54 27

secretaria.campuspaseo@upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta de Centro
    • Secretaría de Alumnos
    • Calendario del Centro
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos - Plan 2024
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Ingeniería Agronómica
    • Máster Universitario en Innovación, Desarrollo y Sostenibilidad Agroalimentaria
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica + Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica (UPCT, España) + Biological Resources Master of Sciences (Rhein-Waal University of Applied Sciences, Alemania)
    • Doble Máster Universitario en Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario (UPCT) + Máster en Ciencias en Horticultura (Ege University - Turkey)
    • Máster Interuniversitario en Bioinformática
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Paseo Alfonso XIII, 48
      30203 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 32 54 32
Dirección

(+34) 968 32 54 19
direccion@etsia.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo ETSIA
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena