Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos / Plan de Estudios

Course Unit Description

VEGETABLE CROPS

Course 2024-25

  • On-site

1.Subject data

Name: VEGETABLE CROPS

Code: 518104002

Type: Elective

ECTS: 6

Length of subject: Per term

Semester and course: 4th Year - First term

Speciality: Mención en Hortofruticultura y Jardinería

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

[CB3 ]. Students are required to have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) to make judgments that include a reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.

3.2. General curricular competences related to the subject

3.3. Specific curricular competences related to the subject

[RA10 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of technology transfer, and to understand, interpret, communicate and adopt advances in the field of agriculture.

[RA9 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of decision making by using the resources available for work in multidisciplinary groups.

Specific topic competences (for elective topics which have them)

Se trata de una asignatura optativa de la titulación pero que tiene carácter obligatorio para la obtención de la Mención en Hortofruticultura y Jardinería. Las competencias del Módulo de Tecnología Específica de Hortofruticultura y Jardinería (Orden CIN/323/2009 de 9 de febrero) a adquirir son:

HJ1. Capacidad para conocer, comprender y utilizar los principios de: Tecnología de la Producción Hortofrutícola. Bases y tecnología de la propagación y producción hortícola, frutícola y ornamental. Control de calidad de productos hortofrutícolas. Comercialización. Genética y mejora vegetal.

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

[T4 ]. Reliable use of information resources

3.5. Subject learning outcomes

El estudiante deberá ser capaz de seleccionar y emplear los recursos más adecuados para un trabajo complejo, referenciando adecuadamente las fuentes de procedencia.
El estudiante deberá ser capaz de conocer en los cultivos hortícolas más importantes:
- Su importancia económica y distribución nacional y regional
- Su encuadramiento y características botánicas
- Su fisiología del crecimiento y desarrollo
- El material vegetal existente en el mercado
- Sus exigencias climáticas y edáficas
- Sus requerimientos nutricionales e hídricos
- Los ciclos y rotaciones de cultivo
- Los métodos de implantación y las técnicas de cultivo
- Su recolección y la preparación y conservación del producto
- Sus fisiopatías, plagas y enfermedades

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

En el primer Bloque temático I (Introducción) se trata sobre los antecedentes a la materia, en donde se define el concepto de los cultivos hortícolas, y se analiza desde el punto de vista organizativo, económico-comercial y estadístico, el sector generado por la Horticultura. Un segundo Bloque temático aborda la producción de hortalizas que se caracterizan por el aprovechamiento de su órgano subterráneo. En el tercero se aborda el cultivo espárrago, la única hortaliza estudiada aprovechable por su tallo. Un cuarto bloque temático estudia la producción de hortalizas de hoja más comunes. El quinto trata de las hortalizas aprovechables por su inflorescencia. Por último en el sexto se estudian las hortalizas aprovechables por sus frutos, donde se incluyen especies pertenecientes a la familia de las solanáceas y a la familia de las cucurbitáceas.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

Bloque I. Introducción

Tema 1. Introducción a la Horticultura

Bloque II. Hortalizas aprovechables por sus órganos subterráneos

Tema 2. Cebolla
Tema 3. Ajo y puerro.
Tema 4. Zanahoria.
Tema 5. Patata.

Bloque III. Hortalizas aprovechables por sus tallos

Tema 6. Espárrago.

Bloque IV. Hortalizas aprovechables por sus hojas

Tema 7. Coles.
Tema 8. Lechuga y escarola.
Tema 9. Apio
Tema 10. Hortalizas de hoja pequeña

Bloque V. Hortalizas aprovechables por sus inflorescencias

Tema 11. Alcachofa
Tema 12. Coliflor y bróculi.

Bloque VI. Hortalizas aprovechables por sus frutos

Tema 13. Tomate.
Tema 14. Pimiento.
Tema 15. Berenjena.
Tema 16. Melón.
Tema 17. Pepino.
Tema 18. Sandía y calabacín.
Tema 19. Fresas y fresones.
Tema 20. Leguminosas.

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Unit 1.

Resolution of exercises and practical cases

Unit 2.

Monitoring of vegetable crops in the field in the experimental farm

Unit 3.

Observation and recognition of the morphological characteristics of seeds, organs of propagation and plants corresponding to vegetable crops.

Unit 4.

Technical visits to commercial farms, horticultural seed companies and research centres

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

El plan de estudios no incluye prerrequisitos, aunque es recomendable que el alumno haya aprobado la asignatura de Tecnología de la Producción Hortofrutícola.

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

The classes will be taught with the help of Power Point presentations that will be uploaded in the Aula virtual. Questions raised by students will be resolved

Hours

28

In-class

100

Name

Class in the field or open classroom: practical classes

Description

The practical classes will be taught in the experimental farm and will consist of monitoring various vegetaable. Visits will be made to companies whose activity is related to the subject syllabus.

Hours

28

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Two ongoing assessment midterms will be conducted

Hours

4

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

It shall comprise two blocks of questions corresponding to the topics evaluated in each of the two ongoing assessment.

Hours

2

In-class

100

Name

Tutorials

Description

Doubts and explanations additional to those presented in class will be resolved. The proposed work will be followed up.

Hours

6

In-class

100

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Personal work of the student. Preparation of reports by working groups related to subject practices, following the instructions set out in the practice guide.

Hours

112

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual official test

Description and criteria

There will be two partial exams for continuous assessment. Each exam will consist of 10 short questions. Theoretical concepts will be mainly evaluated. A minimum mark of 4 is required to can count with the marks obtained in other activities.

Percentage

70 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

The field practice report shall be evaluated according to the criteria set out in the relevant heading. A report of the technical visits will be made. Each report will have the same assessment (10%)

Percentage

20 %

Name

Solving of cases, theoretical questions, practical exercises or problems given by the teaching staff

Description and criteria

It will assess the bibliographic sources consulted, the capacity of synthesis and the capacity of discussion

Percentage

10 %

Name

Presentation and defence of individual or group assignments

Description and criteria

This activity will not be carried out

Percentage

0 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Individual official test

Description and criteria

There will be two partial exams for continuous assessment. Each exam will consist of 10 short questions. Theoretical concepts will be mainly evaluated. A minimum mark of 4 is required to can count with the marks obtained in other activities.

Percentage

70 %

Name

Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents

Description and criteria

The field practice report shall be evaluated according to the criteria set out in the relevant heading. A report of the technical visits will be made. Each report will have the same assessment (10%)

Percentage

20 %

Name

Solving of cases, theoretical questions, practical exercises or problems given by the teaching staff

Description and criteria

It will assess the bibliographic sources consulted, the capacity of synthesis and the capacity of discussion

Percentage

10 %

Name

Presentation and defence of individual or group assignments

Description and criteria

This activity will not be carried out

Percentage

0 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Nuez Viñals, Fernando
Title: El cultivo de pimientos, chiles y ajies
Editorial: Mundi Prensa
Publication Date: 1996
ISBN: 8471146096

Author: Nuez, Fernando, Rodríguez del Rincón, Angel
Title: El cultivo del tomate
Editorial: Mundi Prensa
Publication Date: 2001
ISBN: 8471145499

Author:
Title: Portagrano: vademecum de variedades hortícolas
Editorial: El Autor
Publication Date: 1999
ISBN:

Author: Maroto i Borrego, Josep Vicent
Title: La lechuga y la escarola
Editorial: Mundi-Prensa
Publication Date: 2000
ISBN: 8471148587

Author: Maroto Borrego, Josep Vicent
Title: Horticultura herbácea especial
Editorial: Mundi-Prensa
Publication Date: 2002
ISBN: 8484760421

Author: Maroto, J.V.
Title: Cultivos hortícolas al aire libre
Editorial: Cajamar
Publication Date: 2017
ISBN: 978-84-95531-82-7

7.2. Supplementary bibliography

Author: Brewster, James L.
Title: Onions and other vegetable alliums
Editorial: CABI North American Office,
Publication Date: 2008
ISBN: 9781845933999

Author: Heuvelink, Ep.
Title: Tomatoes
Editorial: CABI Pub.,
Publication Date: 2005
ISBN: 0851993966:

CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 54 27

secretaria.campuspaseo@upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta de Centro
    • Secretaría de Alumnos
    • Calendario del Centro
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos
    • Grado en Ingeniería Agroalimentaria y de Sistemas Biológicos - Plan 2024
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Ingeniería Agronómica
    • Máster Universitario en Innovación, Desarrollo y Sostenibilidad Agroalimentaria
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica + Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario
    • Doble Máster Universitario en Ingeniería Agronómica (UPCT, España) + Biological Resources Master of Sciences (Rhein-Waal University of Applied Sciences, Alemania)
    • Doble Máster Universitario en Técnicas Avanzadas en Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario (UPCT) + Máster en Ciencias en Horticultura (Ege University - Turkey)
    • Máster Interuniversitario en Bioinformática
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Paseo Alfonso XIII, 48
      30203 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 32 54 32
Dirección

(+34) 968 32 54 19
direccion@etsia.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo ETSIA
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena