Name: PLANT BIOTECHNOLOGY
Code: 518109001
Type: Elective
ECTS: 3
Length of subject: Per term
Semester and course: 4th Year - Second term
Speciality: Mención en Hortofruticultura y Jardinería
Language: English
Mode of study: On-site class
Lecturer data: FERRER AYALA, MARÍA ÁNGELES
Knowledge area: Fisiología Vegetal
Department: Ingeniería Agronómica
Telephone: 968325535
Email: mangeles.ferrer@upct.es
Office hours and location:
lunes - 16:00 / 17:00
EDIFICIO DE ETSI AGRONÓMICA, planta 2, Despacho 2.19
Se recomienda concertar la tutoría por correo electrónico, tanto dentro, como fuera de la fecha y horario indicados. Las tutorías también se podrán realizar mediante la plataforma Teams
Qualifications/Degrees:
Academic rank in UPCT: Catedrática de Universidad
Number of five-year periods: 6
Number of six-year periods: 4 de investigación y 1 de transferencia
Curriculum Vitae: Full Profile
[TG7 ]. Knowledge about basic, scientific and technological subjects that allow a continuous learning, as well as an ability to adapt to new situations or changing environments.
[RA4 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of biotechnology applications in agricultural and livestock engineering.
Se trata de una asignatura optativa que solo puede cursarse para obtener la Mención en Hortofruticultura y Jardinería. Las competencias del Módulo de Tecnología Específica de Hortofruticultura y Jardinería (Orden CIN/323/2009 de 9 de febrero) a adquirir son:
HJ1. Capacidad para conocer, comprender y utilizar los principios de: Tecnología de la Producción Hortofrutícola. Bases y tecnología de la propagación y producción hortícola, frutícola y ornamental. Control de calidad de productos hortofrutícolas. Comercialización. Genética y mejora vegetal.
HJ5. Capacidad para conocer, comprender y utilizar los principios de: Hidrología. Erosión. Material vegetal: producción, uso y mantenimiento; Ecosistemas y biodiversidad; Medio físico y cambio climático. Análisis, gestión y Planes de Ordenación Territorial. Principios de paisajismo. Herramientas específicas de diseño y expresión gráfica; Desarrollo práctico de estudios de impacto ambiental; Proyectos de restauración ambiental y paisajística; Proyectos y Planes de mantenimiento de zonas verdes; Proyectos de desarrollo. Instrumentos para la Ordenación del territorio y del paisaje; Gestión y planificación de proyectos y obras.
Al finalizar la asignatura el alumno deberá ser capaz de:
1. Conocer los factores que determinan las respuestas del material vegetal cultivado in vitro y la forma de modificarlos.
2. Analizar, explicar y discutir las características de instalaciones y procesos dedicados al cultivo in vitro.
3. Proponer procesos nuevos, o mejoras de los existentes, para optimizar y rentabilizar la producción y conservación de plantas y/o la producción de metabolitos por material cultivado in vitro.
4. Conocer las técnicas que conducen a la obtención de material vegetal modificado genéticamente.
5. Analizar las aplicaciones prácticas de la biotecnología en los diferentes sectores productivos de la Agronomía.
6. Conocer la legislación que regula el tratamiento de productos biotecnológicos, tanto en su patentabilidad como en materia de bioseguridad y bioderechos.
7. Interpretar los principios y regulaciones éticas que marcan esta disciplina a través de la bioética.
8. Analizar el panorama internacional y su regulación en comparación con el desarrollo nacional en biotecnología.
Bloque temático I: Introducción a la Biotecnología Vegetal Bloque temático II: Cultivo in vitro de material vegetal Bloque temático III: Plantas transgénicas
Unit I: Introduction to Plant Biotechnology (1.5 hours)
(C1) Chapter 1. Introduction
(C2) Chapter 2. The Plant Biotechnology laboratory
Unit II: Plant tissue culture (10 hours)
(C3) Chapter 3. Basic methodology.
(C4) Chapter 4. Cell cultures.
(C5) Chapter 5. Meristem culture.
(C6) Chapter 6. Micropropagation
(C7) Chapter 7. Somatic embryogenesis
(C8) Chapter 8. In vitro production of haploid plants.
(C9) Chapter 9. Techniques for plant germplasm storage and cryopreservation
(C10) Chapter 10. In vitro production of secondary metabolites
Unit III: Transgenic plants (8.5 hours)
(C11) Chapter 11. Transgenic plants (I): Techniques for plant transformation.
(C12) Chapter 12. Transgenic plants (II): Transgenics in crop improvement.
Practice syllabus
P1. Plant cell culture initiation and characterization (2 hours). P2. Isolation of the shoot apical meristem (1 hour). P3. In vitro propagation and acclimation of plants (2 hours). P4. Analysis of antioxidant compounds produced by plant cell cultures (1.5 hours). P5. Protoplast isolation and fusion (2.5 hours). P6. Agrobacterium-mediated transformation of leaf disks (1 hour).
Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.
El plan de estudios no incluye prerrequisitos, aunque es recomendable que el alumno haya aprobado la asignaturas Biología y Fisiología Vegetal.
Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc
Presentation of the lecture. Resolve queries from students. To develop theoretical knowledge based on concepts and theories
Problem solving class: Activities consisting of training sessions to develop practical or applied knowledge based on problem solving
exercises, or practical cases
18
100
Class in laboratory: practical classes / internships
Attendance to lab practice. Use lab equipment properly. Collet lab data.
Acquire science skills.
10
100
Assessment activities (continuous assessment system)
Continuous assessment system. Conducting continuous exams/activities
2
100
Assessment activities (final assessment system)
Attendance to the exams (official exams)
6
100
Tutorials
Making suggestions for improvement of student work. Resolve doubts.
5
100
Student work: study or individual or group work
Self-study: Study the lectures
Preparation of formal lab report.
49
0
Individual official test
Multiple choice questions and short questions
70 %
Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents
Prepare reports on practices in accordance with established quality criteria
25 %
Other evaluation activities
Establish working groups. Read the recommended literature.
Discussion on a research paper
5 %
Individual official test
Multiple choice questions and short questions
75 %
Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents
Prepare reports on practices in accordance with established quality criteria
25 %
Author: Altman, A.
Title: Agricultural biotechnology
Editorial: Marcel Dekker
Publication Date: 1998
ISBN: 0824794397
Author: Chawla, H. S.
Title: Introduction to plant biotechnology /
Editorial: Science Publishers,
Publication Date: 2009
ISBN: 9781578086368