Name: GENOMICS
Code: 518109003
Type: Elective
ECTS: 3
Length of subject: Per term
Semester and course: 4th Year - Second term
Speciality: Mención en Hortofruticultura y Jardinería
Language: English
Mode of study: On-site class
Lecturer data: EGEA GUTIÉRREZ-CORTINES, MARCOS
Knowledge area: Genética
Department: Ingeniería Agronómica
Telephone: 968325705 - 868071077
Email: marcos.egea@upct.es
Office hours and location:
Qualifications/Degrees:
PhD in Life Sciences from Ben-Gurion University of the Negev (ISRAEL) - 1992
Academic rank in UPCT: Catedrático de Universidad
Number of five-year periods: 6
Number of six-year periods: 4 de investigación y 1 de transferencia
Curriculum Vitae: Full Profile
Responsible for the groups: G1, G2
Lecturer data: WEISS , JULIA ROSL
Knowledge area: Genética
Department: Ingeniería Agronómica
Telephone: 968325777
Email: julia.weiss@upct.es
Office hours and location:
miércoles - 13:00 / 17:00
EDIFICIO DE ETSI AGRONÓMICA, planta 2, Despacho 2.15
Se ruega contactar previamente por correo electrónico indicando emotivo de la tutoría.
Qualifications/Degrees:
Academic rank in UPCT: Catedrática de Universidad
Number of five-year periods: 4
Number of six-year periods: 4 de investigación y 1 de transferencia
Curriculum Vitae: Full Profile
[RA4 ]. Ability to learn about, understand and use the principles of biotechnology applications in agricultural and livestock engineering.
Se trata de una asignatura optativa que solo puede cursarse para obtener la Mención en Hortofruticultura y Jardinería. Las competencias del Módulo de Tecnología Específica de Hortofruticultura y Jardinería (Orden CIN/323/2009 de 9 de febrero) a adquirir son:
HJ1. Capacidad para conocer, comprender y utilizar los principios de: Tecnología de la Producción Hortofrutícola. Bases y tecnología de la propagación y producción hortícola, frutícola y ornamental. Control de calidad de productos hortofrutícolas. Comercialización. Genética y mejora vegetal.
Los prerrequisitos para esta asignatura incluyen haber superado la asignatura -Genética-. Buenos conocimientos de -Matemáticas e Informática- también son útiles así como las capacidades de programación básica de Matlab o R.
En relación con la lengua en que se imparte la asignatura:
La asignatura se imparte siempre en castellano, que es la lengua vehicular del título
Adicionalmente, podrá ofertarse un grupo para ser impartida también en inglés
La oferta final del grupo en inglés estará condicionada al número mínimo que en cada momento pueda fijar la UPCT
La participación en el grupo con docencia en inglés es voluntaria y elegida por el alumno antes del inicio del curso
Cada curso, con antelación suficiente al período de matrícula se informará sobre las lenguas en que se imparte, sobre el nivel de idioma que se emplea en la asignatura y de los requisitos que, en su caso, hayan de cumplirse para poder cursarla en el grupo de idioma inglés
Al finalizar el alumnado podrá
Definir de forma detallada los genomas, su estructura y regulación
Identificar las diferencias y similaridades entre genomas virales, bacterianos y eucariotas
Aplicar metodologías básicas de análisis ómicos
Será capaz de identificar secuencias de ADN y proteínas en bases de datos
Aplicar a nivel de usuario programas básicos de bioinformática
Teoría Sección 1- Genoma, transcriptoma, proteoma y metaboloma Sección 2- El estudio de los genomas Sección 3- Funcionamiento de los genomas Sección 4- Replicación y evolución de los genomas Prácticas
Genomics
Genome structure
RNA synthesis
DNA replication
Protein synthesis
Metabolomics
Practical lab
Bioinformatic analysis for gene silencing strategies
Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.
Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc
Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc
24
100
Class in a computer classroom: practical classes / internships
bioinformatics of gene silencing
4
100
Assessment activities (continuous assessment system)
assessment of student work
2
100
Assessment activities (final assessment system)
final exam, and lab reports
2
100
Tutorials
in person meeting for discussions
10
100
Student work: study or individual or group work
students work to learn and prepare material
48
0
Individual official test
Individual test (oral or written)
40 %
Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents
lab reports and seminars
20 %
Solving of cases, theoretical questions, practical exercises or problems given by the teaching staff
bibliography tutorial
10 %
Presentation and defence of individual or group assignments
oral presentation of research paper
30 %
Individual official test
Individual test (oral or written)
40 %
Evaluation of practical sessions, visits and seminars based on reports and corresponding documents
lab reports and seminars
20 %
Solving of cases, theoretical questions, practical exercises or problems given by the teaching staff
bibliography tutorial
10 %
Presentation and defence of individual or group assignments
oral presentation of research paper
30 %